Selamat Datang.. Kunjungan Tuan Kami Sanjungi...

Friday 23 September 2011

Dokumen Standard KSSR

Salam.. cikgu-cikgu boleh rujuk draf dokumen standard KSSR di pautan di bawah. Sumber daripada Laman BPK. Sentiasa rujuk pautan di bawah untuk perkembangan yang terbaru. Terima kasih..

Klik link di bawah...

Thursday 22 September 2011

Contoh evidens KSSR Matematik Tahun 2

Salam cikgu-cikgu. Di sini disertakan contoh evidens untuk Matematik Tahun 2 mengikut Band. Cikgu-cikgu boleh download dan ubah mengikut kesesuaian.

sila klik link di bawah...

Contoh Rancangan Pengajaran Harian KSSR Tahun 2 (2)

Rancangan Pelajaran Harian
Beserta Linus - Numerasi

Matapelajaran      : Matematik
Kelas                    : Tahun 2A
Bilangan murid    : 30 orang
Tajuk                    : 10. Panjang
Masa                    : 9:15-10:15 (60 minit)
Standard pelajaran: 10.2 (ii)
Objektif                : Selepas pengajaran dan pembelajaran pelajar dapat:
(i) mengukur dan merekodkan ukuran panjang objek dalam unit cm dan m
Aktiviti P&P:
(1) Murid Perdana
1.     Membuat ulangkaji pengajaran.
2.     Bersoal jawab dengan murid mengenai unit ukuran yang sesuai digunakan berdasarkan objek yang ditunjukkan. Contoh:







3.  Membimbing murid mengukur dengan menggunakan pembaris serta membaca dengan betul bacaan pada alat pengukur.
4.     Murid merekod bacaan dalam unit cm atau m dengan betul.
5.     Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan berenam dan diberikan lembaran kerja (tugasan). Contoh seperti di bawah.


(2) Murid Linus
  1.  Membuat ulangkaji pengajaran.
  2.  Murid memerhatikan gambar atau ojek yang ditunjukkan dalam komputer.
  3.  Murid diminta membanding beza di antara 2 objek mengikut ukuran cm dan m.  Contoh rumah dan pencil.
  4.  Memberi lembaran kerja (tugasan) dan murid diminta menulis ukuran cm atau m, contoh seperti di bawah.
EMK:
1.     Kreatif (Membina kumpulan murid, kumpulan objek mengikut unit cm dan m)
2.     Inovatif (menggunakan idea baru untuk mengukur, contoh benang atau tali)
3.     TMK ( murid linus )


BBB:
Kotak pencil warna, pencil, kapur, pintu kelas, meja guru, almari, pembaris dalam ukuran cm dan m, pita pengukur, komputer dan lembaran kerja.


Penilaian:
Berkerjasama, ketepatan, teliti dan bertanggungjawab.


Refleksi
1.     Impak:
2.     Tindakan susulan:














Contoh Rancangan Pengajaran Harian KSSR Tahun 2

Rancangan Pelajaran Harian
Beserta Linus - Numerasi

Matapelajaran      : Matematik
Kelas                    : Tahun 2A
Bilangan murid    : 30 orang
Tajuk                    : 10. Panjang
Masa                    : 8:15-9:15 (60 minit)
Standard pelajaran : 10.3 (i)
Objektif                : Selepas pengajaran dan pembelajaran pelajar dapat:
(i)   Menganggar panjang suatu objek dalam unit sentimeter dan unit meter dan bandingkan anggaran dengan ukuran sebenar.
Aktiviti P&P:
(1) Murid Perdana
1.     Guru mengimbas isi pelajaran yang lalu.
2.     Bersoal jawab dengan murid mengenai bacaan dan mencatat rekod ukuran dalam unit sentimeter dan meter dengan betul. Contoh:






3.     Guru menunjukkan satu objek maujud seperti botol air dan meminta murid menganggarkan tinggi objek tersebut menggunakan unit yang betul.
4.     Guru merekodkan setiap anggaran ukuran yang diberi oleh murid pada papan tulis.
5.     Kemudian, guru meminta murid membuat ukuran sebenar objek tersebut dan dicatatkan. Lihat perbezaan anggaran dan ukuran sebenar.
6.     Guru mengedarkan lembaran kerja secara individu dan minta murid melengkapkan maklumat yang diminta.

(1) Murid Linus
1.  Guru mengimbas isi pelajaran yang lalu.
2.  Guru membimbing murid membuat anggaan ukuran panjang dalam unit
sentimeter dan meter berpandukan rajah dalam komputer.
     3.  Guru membimbing murid memadankan gambar dan anggaran ukuran yang
sesuai .
Contoh seperti lampiran.

EMK:
1.     Kreatif ( kumpulan objek mengikut unit cm dan m, membanding beza )
2.     TMK ( murid linus membuat padanan )

BBB:
Kotak pencil warna, pencil, kapur, pintu kelas, meja guru, almari, pembaris dalam ukuran cm dan m, pita pengukur, komputer dan lembaran kerja.

Penilaian:
Berkerjasama, ketepatan, teliti dan bertanggungjawab.

Refleksi
1.     Impak: 25 daripada 28 orang murid perdana dapat menganggar dan mengukur sesuatu objek dengan betul.
2.     Tindakan susulan: 3 orang murid diberikan latih tubi tambahan. 


 CONTOH LEMBARAN TUGASAN INDIVIDU ( EVIDENS )
Isikan tempat kosong dengan jawapan yang sesuai.
 
Objek
Anggaran
Ukuran Sebenar